tisdag 10 april 2012

Trädgårdsläget







 Snöklockorna blommar som bäst, en stor "rugge" som ursprungligen kommer från mammas barndomshem i Fide.



Scilla, ett mycket blygsamt bestånd som inte alls verkar vilja föröka sig. Eller är det vårstjärnor? Jag är mycket osäker på hur jag ska skilja dessa åt.


Rönnspirean knoppas, min favoritbuske i trädgården.
Favorit för att den är tålig, växtglad, har vackert bladverk och så är rönnspireran en riktig insektsmagnet när den blommar.


Syrenen knoppas...


Liksom spirean.

Det finns hopp om våren, trots att det är isande kalla vindar ute. 
I garaget ligger sättpotatisen i en påse, kanske är det läge att förgro? Jag som inte skulle ha någon potatis i år, hmm. Så konstigt att det ändå slank ner en påse när jag var och handlade på Växthuset.

10 kommentarer:

Brjörn sa...

Visst är det underbart med alla vårtecken! Plockade vitsippor igår...så fina. Det är en verklighet och den andra är att det snart är dax att gå ut på en hundpromenad i regnet!!! Burrrrr

cS sa...

Så fina vårtecken. God känsla med allt blivande som kommer...

Mia sa...

Fick med mig på tv någon som skulle testa olikheten, förgro eller inte, potatisen. Jag brukar inte förgro min faktisk..
Så långt våren har kommitnhos dig, jag trormdet är scilla, den ser lite annorlunda ut min vårlök...
Ha det fints:)

Gummans Trädgård sa...

Älskar snöklockor.
Du har gula pluppar på dina klockor, mina är gröna.
Finns det två olika sorter?
Ann.

Znogge sa...

Våren ska inte vara för varm för då brukar sommaren bli kylig tycker jag...

SoF sa...

Visst är de väl gulliga de där små miniatyrbilarna. :)
Brukar passa på att fotografera dem när vi är iväg på olika bilutställningar.

Varma efter-promenad-i-vårregnet-hälsningar! :)

Unknown sa...

Ingen tvekan om att våren är kommen, även om den just nu får kännas vid ett litet bakslag.
Fina och njutbara bilder!
Hälsningar/SA

Ninja sa...

Snödroppar har jag ett fåtal, men de där ser mycket större ut :)

Ingrid sa...

Vi får njuta av en lång vår i år, man måste ju försöka vara positiv!

Jag har planterat scilla på Stenstugu, men den vill inte heller föröka sig så där tjusigt. Vårstjärnorna sprider sig däremot, speciellt i grusgångarna (och där vill man ju inte ha dem!)

Ha en fin vårvecka!

Min plats i solen sa...

Vad härligt våren blommar och knoppas hos dig Åsa! Jag hoppas också att solen och värmen som kom på besök här idag även besöker er. Våren stannade av sig där ett tag men nu är den tillbaka. Underbart!

Här ska det sättas potatis i morgon. I år täcker vi dessutom med väv då frosten slog till sent förra året och tog en stor del av skörden. I år chansar vi inte. ;)

Ta hand om dig vännen och njut av våren och den stundande helgen!

Kram Lotta